Lifestyle

Tips: Omgaan met examenvrees

Rianne9 comments357 views

Als je tentamenvragen worden uitgedeeld, slaat je hart op hol. Je voelt de aderen in je slapen kloppen. Je maag krimpt ineen en je begint plotseling sterk te transpireren. Je weet opeens niet meer wat het verschil is tussen ‘ algemeen aanpassingssyndroom’ en ‘ psychoneuro-immunlogie’. Kortom, je wordt getroffen door een zware aanval van examenvrees! Wat nu?
Benieuwd wat je hier tegen kunt doen? Lees dan snel verder

Vanuit mijn opleiding heb ik geleerd wat de beste oplossingen zijn tegen examenvrees. Veel leerlingen hebben hiermee te maken en worden er onzeker van, bij het vak psychologie heb ik een aantal oplossingen voor je gevonden.

  1. Reguleer je emoties. Besef dat een beetje spanning goed is voor je. Het verheldert je denken, verwar een beetje spanning niet direct met examenvrees.
  2. Cognitieve herstructurering. Bij deze benadering dien je je gedachten die angst en nervositeit veroorzaken te onderzoeken. Vervolgens moet je jezelf uitdagen om de situatie op een positievere manier te bekijken. Mocht je dus toch je examen niet hebben gehaald, focus je dan op je hertentamen. Je krijgt bij je hertentamen nog een kansen en probeer je daar op te focussen. Dit is meestal moeilijk, maar zo voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Kortom probeer negativiteit om te zetten in iets positiviteit!
  3. Leer de stof grondig en tijdig.Β Je angst is vast een stuk minder groot als je zeker weet dat de benodigde informatie in je hoofd zit. Daarvoor is het niet belangrijk dat je de belangrijkste begrippen kent, je moet ook weten welke relatie bestaat tussen deze begrippen en de belangrijke vraagstukken en concepten. Maak een realistisch studieplanning!
  4. Maak gebruik van sociale steun. Van alle tips die ik geef, is dit waarschijnlijk de meest bruikbare. Β Sociale steun vind je bijvoorbeeld bij andere studenten die hetzelfde college volgen of die bij je in de klas zitten. Zoek ze op en organiseer een aantal gezamenlijke studiesessies. Gebruik deze bijeenkomsten om concepten te verhelderen en te anticiperen op je aankomende tentamen. Je krijgt hiervan een boost voor je zelfvertrouwen!
  5. Gebruik ontspanningstechnieken.Β Met behulp van deze technieken kun je je lichaam en je geest tot rust brengen. Ga op zoek naar iemand die hiervan verstand heeft. Als je een aantal van deze technieken hebt geleerd, kun je ze niet alleen tijdens een tentamen toepassen, maar op elk moment dat je het gevoel hebt dat de angst met je op de loop gaat.

Durf te vragen!

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze tips! Veel succes bij jullie volgende tentamen/toets en geloof in jezelf!

Hebben jullie wel eens last van examenvrees?

retro
Rianne Heijnen

9 Comments

  1. Fijne tips, vooral de sociale steun is een grote factor die bij mij persoonlijk heel goed werkt. Samen sta je sterker. Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van mijn studie en dat betekent scriptietijd! Ik heb er grijze haren bij gekregen zeg maar πŸ™‚ haha

Leave a Response

%d bloggers liken dit: